Na křídlech levitace

rubrika: Pel-mel


Vracím se k záhadologické knížce od Arnošta Vašíčka, z níž jsem tady měl již jednu reprodukci – Trpká cesta k osvícení. Ta dnešní, v pořadí tedy druhá, se týká levitace. Levitace zde již byla probírána z jiného zdroje (viz Levitace I a Levitace II) a ještě i v jiných souvislostech. Zkusme se na to zase podívat tak trochu jinak, jak o tom píše Arnošt Vašíček, k čemuž jsem připojil takový kavárenský fyzikální dovětek.     

 

Lucifer


Může člověk vlastní silou, tedy bez použití jakýchkoli nástrojů či přístrojů, překonat zemskou přitažlivost, gravitační sílu, a vznášet se čili levitovat? V klášteře Cheldan nedaleko Lhasy se nachází rakev s ostatky jednoho z nejvýznamnějších učitelů tibetského buddhismu Tsong Kha Pa. Pozoruhodné na ní je především to, že nespočívá na katafalku, není ani podepřena kameny či dřevem. Vznáší se bez jakékoli opory půl metru nad zemí. Evropští misionáři, kteří v roce 1845 tento neobyčejný úkaz sledovali na vlastní oči, dostali od lámů „uklidňující“ vysvětlení: ve skutečnosti nelevituje rakev, ale mumie velkého Mistra a ta zvedá svůj dřevěný posmrtný domov s sebou.

 

Schopnost překonávat zemskou přitažlivost je jeden z nejtajemnějších projevů lidského organismu. Někteří jedinci se v jistých okamžicích dovedou zvednout do vzduchu bez pomoci technického zařízení. Zní to šíleně a objevitel prvního univerzálního zákona gravitace Isaac Newton by zřejmě každého zastánce levitace odsoudil ke zklidňující léčbě ve svěrací kazajce, ale podivuhodné indicie a četná svědectví z nejrůznějších koutů světa naznačují, že na zkazkách o lidech vznášejících se prostorem bude přece jen něco pravdy.

 

Levitace, jak samovolné či záměrné poletování lidí i věcí vzduchem nazýváme, byla známa již v dávnověku. Národní muzeum v Dillí vystavuje prastaré skulptury s motivy překonání zemské tíže pouhou silou vůle. A je pouhá náhoda, že se v řadě legend Blízkého i Dálného východu vyskytuje tolik zmínek o svatých mužích plujících vzduchem?

 

Richard Cavendish ve své knize Tajemství světa píše:

 

Tibetští lámové, poustevníci a asketi se věnují meditaci a jiným duchovním cvičením nejen po mnoho let, ale po mnoho svých životů a – jak se věří – nakonec získávají ohromnou slávu díky nadpřirozeným silám, kterými začínají disponovat. (Luciferova poznámka: Pokud ty síly skutečně existují a disponují jimi přirozené bytosti, pak se nedá hovořit o nadpřirozených, ale spíš o velmi neobvyklých silách.) Soudí se, že dovedou ovládat démony a dorozumívat se s dušemi mrtvých, ovlivňovat počasí, uzdravit i zabíjet na dálku, létat a pohybovat se nadpřirozenou rychlostí. Podobně jsou schopni učinit své tělo tak lehkým, že je unese stéblo ječmene.

 

Proslulá znalkyně Tibetu Alexandra David-Néelová přidává svědectví o speciálním souboru cviků – lung-gom-pa. Mladí mniši, kteří ho zvládnou, dokážou levitovat. Ne že by přímo poletovali nad střechami budov, ale překonávají jako poslové obrovské vzdálenosti velkou rychlostí tak, že se v určitých okamžicích jejich nohy nedotýkají země:

 

Poprvé jsem viděla lung-gom-pu v travnaté poušti severního Tibetu. Navečer jsem spatřila velmi daleko před námi temný bod, v němž jsem kukátkem zjistila člověka. Velice mne to překvapilo. V těch končinách nejsou setkání častá a my jsme už deset dní neviděli živou duši. Kromě toho se do těch nesmírných samot nepouštějí lidé pěšky a sami.

 

Ten člověk se stále blížil a více a více byla patrná rychlost jeho chůze. Jeden z mých lidí řekl, že je to asi nějaký lung-gom-pa. Tím ve mně vzbudil touhu podívat se na něho, promluvit s ním, vyfotografovat ho. Když jsem se však o tom zmínila, zvolal jeden sluha: „Ctihodná dámo, nesmíte zastavovat lámu ani s ním mluvit. Měl by z toho smrt. Když jsou na cestách, nesmějí tito lámové přerušit rozjímání. Přestanou-li opakovat magické formule, uteče bůh, který je v nich, a ježto je opustí předčasně, zatřese s nimi tak silně, že je usmrtí.“…

 

Přišel blízko k nám. Zřetelně jsem viděla jeho netečnou tvář a široce rozevřené oči, které jako by se dívaly na nějaký bod kdesi vysoko v dálce. Ten láma vůbec neběžel. Zdálo se, že se při každém kroku zvedá od země a dělá skoky jako míč. Měl na sobě mnišské roucho a tógu. V pravici držel purbu, rituální nůž, a vypadalo to, jako by se o ni opíral…

 

David-Néelová připomíná, e mniši, kteří aspirují na úlohu posla, musí cvičit v naprostém odloučení od okolního světa po dobu tří let, tří měsíců, tří týdnů a tří dnů, což je klasická tibetská perioda pro duchovní cvičení. Na závěr vykonávají podivnou zkoušku:

 

Vykope se jáma tak hluboká, jak e kandidát vysoký. Nad ní se postaví jakási kopule s úzkým otvorem nahoře, tak vysoká, jak hluboká je jáma… Kandidát sedící v jámě musí jedním skokem projít otvorem…

 

Každý den přicházejí stovky poutníků do buddhistického chrámu Watt Tham Monkong v Thajsku, aby zažily svátost zázraku. Mniška Anong se vznáší nad hladinou chrámového jezírka. Sedí v lotosové pozici, vytrvale se modlí a medituje. Její tělo se jen zlehounka dotýká vody, neplave, nepotápí se, nelétá vysoko. Opírá se o hladinu, jako kdyby byla uvelebená na pevném podkladu.

 

Zdroj: Arnošt Vašíček, Záhady Orientu

 

Poznámka:

 

Je levitace iluzionistickým trikem, jak to třeba dokáže David Copperfield, ačkoli ten má na rozdíl od tibetských mnichů k dispozici moderní technické nástroje, nebo se jedná o sugesci, hypnózu či jakoukoli jinou psychickou manipulaci diváků, anebo je to skutečná a žádnými vnějšími prostředky ovlivněná schopnost lidského organismu, tedy především jeho mozku, odstínit vliv všudypřítomné gravitace?

 

Faktem je, že ani moderní věda založená na kvantové fyzice a teorii relativity si s gravitací stále tak nějak neumí poradit. Soudobé fyzikální modely umí docela věrohodně popsat ostatní tři základní síly, elektromagnetickou a silnou a slabou jadernou sílu, přičemž u všech třech jsou definované a experimentálně ověřené polní částice. Jen ten graviton tak nějak tomu experimentálnímu ověření uniká. Je gravitační síla vůbec elementární? Není to třeba statistický výsledek chaotického působení jiné a skutečné elementární síly? Třeba taková van der Waalsova síla, přilnavost, která kupříkladu velmi slabě drží v grafitu pohromadě velmi pevné destičky grafenu, je jakýsi statistický výsledek elektromagnetických sil. Mohla by být gravitace statistickým výsledkem, jakousi „vyšší harmonickou“, elektromagnetických interakcí?

 

Náš mozek (samozřejmě i všech jiných živočichů) funguje především na výměně elektromagnetických signálů. Zjednodušeně řečeno elektrických impulsů, ale elektrické pole či elektrická interakce je jen jedna ze dvou extrémních projevů elektromagnetické interakce, což jsme si de facto sami do své elektromagnetické teorie historicky zabudovali. Konečně elektroencefalograf, který měří elektrickou aktivitu mozku, v podstatě zaznamenává elektromagnetické záření, které mozek vysílá.

 

Pokud by tohle byla pravda – přičemž je třeba říci, že ani elektromagnetická síla nemusí být elementární, ale to se už pouštím někam do dosud neznámého terénu, v němž se jaksi s matematickou klopotností pohybuje teorie superstrun – pak si můžeme představit, že lidé, kteří jsou schopni levitovat, dokáží zcela intuitivně uspořádat elektromagnetickou aktivitu svého mozku tak, že generuje statistický výsledek totožný s gravitací, ovšem s opačným znaménkem.

 

Těžko říct, jak to vlastně funguje, výše zmíněné berte jen jako kavárenské žvatlání mezi fyziky. Se svými kolegy jsem na toto téma už asi dvakrát takto diskutoval. Jisté je, že mnozí z nás, kterým se levitovat zatím nepodařilo, měli anebo ještě stále mívají létací sny, o nichž jsme si tady už možná nejednou povídali.


komentářů: 66         



Komentáře (Array)


Vložení nového příspěvku
Jméno
E-mail  (není povinné)
Název  (není povinné)
Příspěvek 
PlačícíÚžasnýKřičícíMrkajícíNerozhodnýS vyplazeným jazykemPřekvapenýUsmívající seMlčícíJe na prachySmějící seLíbajícíNevinnýZamračenýŠlápnul vedleRozpačitýOspalýAhojZamilovaný
Kontrolní kód_   

« strana 2 »

Stella
51
Stella 18.09.2014, 22:16:30
Překvapený Smějící se Usmívající se Mlčící

Lucifer
50
Lucifer * 18.09.2014, 20:44:40
Astro, h se v poslední době vyjadřuje už jen v metaforách. Moje verše ho semlely jako umělý chrup stařečka žemli. Ty zítřejší z něho definitivně nadělají žemlovku a z těch metafor si vyrobí pohovku. Na ten pohovkový úložní prostor pak pohlédne skelným zrakem, a tu moji zítřejší báseň omotá akordy kytarovým prakem. Pokud se mu to však nepovede, zadrhne se mu ten prak třeba hned na prvním rýmu, udělá kotoul zpět k metaforám a já z toho budu mít zase jenom rýmu. S vyplazeným jazykem

(Doufám h, že se nezlobíš, dělám si jen legraci, jež ve mně zrovna bují, a přátelsky tě malinkou vidličkou popichuji) Mrkající

astra2
49
astra2 18.09.2014, 19:50:59
Nemáš tak docela pravdu, pane há. Jsou mezi námi jedinci, kteří dokážou tu hranu za jistých okolností přelézt, a přinesli zprávu o stavu druhé spodní strany desky. Můžu tě ujistit, že tam se dějí věci. Abych aspoň trochu naznačila - je tam všechno naopak. Jsem očitá svědkyně, nemám z to druhé ruky. Včera jsem se odtamtud vrátila a ještě dnes mám oči na vrch hlavy... S vyplazeným jazykem Ahoj

h
48
h * 18.09.2014, 18:46:22
Ano, Země je to, co dávno již ví. Země je deska, tedy nekonečně tenká a nekonečně velká plocha, která má ale okraj, hranici, zároveň má jen jednu stranu.

47 Tož přednáška závěrem
mefi (neregistrovaný) 17.09.2014, 07:51:09

Jiří Grygar - Petabytová astronomie

http://youtu.be/1fU0qkIlovA

Mrkající

Lucifer
46
Lucifer * 16.09.2014, 18:34:47
Ano, země je deska

http://www.youtube.com/watch?v=8jTP6uObwXg

Úžasný

45 Ranque-Hilschova trubice
mefi (neregistrovaný) 16.09.2014, 18:31:57

Tož začínám psát foneticky, když pan premiér má text své "anglické" přednášky napsán foneticky a má tak skvělou angličtinu, tak také začínám psát, jak slyším...

http://en.wikipedia.org/wiki/Vortex_tube

S vyplazeným jazykem

44 A k té antigravitaci
mefi (neregistrovaný) 16.09.2014, 18:24:29

Podle posledních pokusů v Cernu se atomy antivodíku v gravitačním poli pohybují stejným směrem jaku atomy vodíku...

Někdy, když selhává rozum, intuice a experiment nenapoví, je lépe počkat.

Kdysi jakýsi taky "vědec" navrhoval cenu zborcené harfy. Prvním vítězem se měl stát jakýs student, který na základě popisu zašel za vedoucím své disertační práce s Rankiho trubicí, a ten na základě svých neznalostí usoudil, že předmětné zařízení nemůže fungovat(on přece zná termodynamiku), a začal se svým přátelům chlubit, jací ti studenti jsou vlastně hloupí.

Lepší než si uříznout pořádnou ostudu je počkat, až poznání pokročí.

A to přece jenom proto, že víme, že protinožci neexistují a země je deska, kterou na svých zádech nesou čtyři sloni, ktří kráčejí na krunýři obrovské želvy, která plave v moři.

Nebo ne, sám nevím...

Lucifer
43
Lucifer * 16.09.2014, 17:37:50
Z mého hlediska bych to uzavřel asi takto:

K levitaci lidí bez jakékoli vnější pomoci jsem spíš skeptický. Nikdy jsem tomuto jevu nebyl přítomen, žádné věrohodné experimentální důkazy jsem nespatřil a svědectví lidí z druhé či třetí ruky za věrohodné experimentální důkazy nemohu považovat. A potom ještě samotná antigravitace, viz níže. Vyvracet to však také nemohu, právě proto, že jsem se žádného takového experimentu nezúčastnil, ale též proto, že těch svědectví, někdy i od docela věrohodných osob, je poměrně dost. Pokud je levitace lidí bez jakékoli vnější pomoci skutečná, pak mě napadá jediné vysvětlení, které jsem v článku naznačil. Jsem si však vědom, že působí dost fantasticky.

Dokonce i k antigravitaci se stavím tak trochu nalevo od neutrální nuly, což souvisí s představou gravitace jako statistického výsledku nějakých elementárnějších interakcí, k čemuž se naopak stavím spíš pozitivně, optimisticky. Není problém představit si statistický výsledek chaotických interakcí nějakého druhu v podobě jakési celkové (makroskopické) síly, jako je třeba van der Waalsova síla. Problém je však představit si, že by ten statistický výsledek mohl být stejný, ale s opačným znaménkem oné celkové (makroskopické) síly. Jenže…

Ono to může být všechno tak trochu jinak. Obecně nicméně důležité je, zda ten či onen pozorovaný jev je skutečný, anebo fixlovaný, ať už vědomě s pomocí nějakého triku či nevědomě v důsledku nějakého optického klamu, sugesce atd. Skutečně pozorované jevy, reálné, mohou být interpretovány různými teoriemi, přičemž ta věrohodnější je taková, která zatím nenarazila na experimentální nesouhlas jakéhokoli dalšího jevu z ní vyplývajícího a zároveň dokáže předpovědět více jevů než ty, které na experimentální nesouhlas též nenarazily. To kupříkladu platí pro srovnání standardního kvantového modelu a teorie superstrun ve prospěch toho prvního (pro objektivitu dodávám: zatím).

Úžasný

42 Asi si zasloužím bludný balvan
mefi (neregistrovaný) 16.09.2014, 17:15:06

Ale mně proutky při hledání vody fungují. Jestlipak nám tady fyzici nevylili vaničku i s dítětem?

Já vím, už raději dnes nebudu provokovat, a když něco nefunguje Grygarovi (a spol.), tak to přeci némůže fungovat ani ostatním a naopak.

To už přeci dokázál Trofim Děnisovič Lysenko a zákaz kybernetiky byl taky na místě (Proto má AVČR Ústav teorie informací a nikoliv kybernetický ústav).

Trochu dogmatismu (i toho fyzikálního) nemůže nikdy škodit!

Zamračený

Lucifer
41
Lucifer * 16.09.2014, 15:52:55
Našel jsem jakéhosi Kahudova následovníka

http://hawelson.blog.cz/1010/kvantova-fyzika-a-filosofie-v-kostce

Anebo již zde referované morfogenetické pole

http://www.neviditelnycert.cz/blog/popularne-naucny-koutek/499-morfogeneticke-pole.html

Úžasný

Lucifer
40
Lucifer * 16.09.2014, 11:21:19
Musím teď odlevitovat na jiné místo, takže se na nějaký čas odmlčím. Usmívající se

rezy
39
rezy 16.09.2014, 11:20:57
omlouvám se, Leedskalnin byl z Lotyšska

Lucifer
38
Lucifer * 16.09.2014, 11:20:01
Kahuda vymýšlel zcela novou interakci, pole a polní částice, vyvracet mu to nebyl skutečně tak velký problém. Kdyby ale třeba chtěl vysvětlit telepatii s použitím již známé elektromagnetické interakce, tj. že mozek člověka vysílá elektromagnetické signály, které umí "číst" mozek jiného člověka i na větší vzdálenost, tak by stál na mnohem pevnější půdě. Něco takového umí i zvířata, třeba pes "ucítí" smrt svého pána i na sto kilometrů, což již několikrát bylo zcela jasně doloženo. Úžasný

rezy
37
rezy 16.09.2014, 11:10:23
já byl jednou na přednášce Kahudy. Byl jsem na ní poprvé a tudíž jsem nebyl naladěn něco bořit, naopak jsem si přál, aby mu ty pokusy fungovaly, ale vedle mě sedelo spousta nevěřících a ti mu to kazili, pakáž jedna!
Těžko říct jak by ten motor měl fungovat. Taky bych si přál, aby to existovalo, bylo to možné nějak popsat a hlavně, už bychom se nikdy nenadřeli.
Mládež byla zjara na Floridě. Na srdce jsem jim kladl, aby si hlavně našli čas a mrkli na tu zahradu s těmi bloky kamene toho Estonce. Fakt existuje a donesli mi z ní brožuru s fotkama. Někdy se pochlubím.

«   1    2    3  4  5   »