Vina

rubrika: Pel-mel


V zájmu nastávající víkendové vložky jsem se rozhodl nahradit sílu intuice pocitem viny. Proč? To je vcelku jednoduché. Obojí spolu svým způsobem souvisí. Mediální masáž pod taktovkou všelikých „pověřenců“ se snaží z jedné strany zbavit nás přirozené intuice a ze strany druhé v nás vyvolat jakousi „dědičnou vinu“. A to vše v zájmu našeho „spasení“, ačkoli skutečný zájem bude bezpochyby úplně jiný. Následující text jsem převzal ze zde již několikrát citovaného zdroje, přičemž jsem si ho dovolil lehce poupravit a doplnit.

 

Lucifer


Vina je už od nepaměti jedním z nejdůležitějších nástrojů k ovlivňování lidí. V křesťanské části světa již po více než tisíc let sehrává v tomto smyslu vůdčí úlohu církev. Tento nástroj si však více či méně efektivně osvojili vůdčí představitelé celé řady jiných věrouk (v dnešní době především islám), sekt, ale i nevěroučných ideologií. Pokud jde o církev, ta svým konceptem dědičného hříchu přesvědčuje věřící, že se něčím provinili. Svou moc využívá k tomu, aby věřícím naočkovala hluboce zakořeněné obavy. Systém byl velmi jednoduchý. Lidé byli připraveni o své božství a namluvilo se jim, že existují odděleně od stvoření. Tím přijali závislost a dali se snadno ovlivňovat. V tuto chvíli se také zrodil ďábel a peklo. Obojí zplodily hlavy lidí, kteří znali pouze jeden cíl – využívat moc nad druhými, a to všemi myslitelnými prostředky.

 

Ve středověku se v kostelích vystavovaly truhlice, aby se hříšníci mohli ze své viny vykoupit. Kdo svých pochybení litoval a odvedl církvi patřičnou částku, tomu papež přislíbil odpustek, jímž své hříchy splatil a vyhnul se trýzni očistce. Papež vydával takzvané odpustkové listiny, které šly mezi obyvatelstvem na dračku. Pro církev se staly lukrativním obchodem, protože ti, kteří si je pořizovali, měli pocit, že se mohou ze svých hříchů „vykoupit“.

 

Církev sama o sobě začala rozhlašovat, že je Božím prostředníkem na zemi a své výhrůžky podporovala obrazem rozhněvaného Boha. Zajímavé je, že samotným prelátům byl samotný Bůh zřejmě ukradený, jelikož nečinili nejmenší náznak, že by se ze svého hříchu nestoudné manipulace a okrádání lidí hodlali „vykoupit“. V průběhu dějin ve jménu církve a Ježíše Krista zahynulo díky těmto hrozbám asi 20 milionů lidí. Je nesmírně smutným paradoxem, jakým způsobem se Ježíšovo učení podařilo překroutit. Církev si uzurpovala roli zprostředkovatele mezi Bohem a lidmi, ačkoli Ježíš učil o přímém propojení jedince se stvořitelem. Je zřejmé, že církev pro opodstatnění své existence Boha potřebuje. Otázkou jen zůstává, jestli to platí i naopak – tedy zda Bůh potřebuje též církev.

 

Ježíš se vždy označoval za Syna člověka a učil, že nebe i peklo tkví v člověku, stejně jako Boha nenajdeme někde ve vesmíru, ale jen v našem nitru. Konkrétně hlásal: „Všichni mohou učinit to, co jsem učinil já, neboť Otec i vy jste jedno. Království nebeské je uvnitř vás.“ Velmi dobře to osvětluje následující prastarý příběh:

 

Bůh pověřil tři anděly, aby ukryli pravdu. První anděl navrhl, aby ji schovali na nejvyšší hoře světa, tam že ji nikdo nenajde. Druhý anděl však pravil: „Můj návrh je ještě lepší. Pohřběme ji na nejhlubším místě oceánu, tam se nikdo nedostane.“ Bůh však ani s jedním návrhem nebyl spokojen a dotázal se i třetího anděla.

 

Ten mu odpověděl: „Našel jsem místo, kde můžeme pravdu ukrýt a kde ji lidé nenajdou, neboť tam nikdy nezkusí hledat.“ Bůh se na něj se zaujetím podíval a otázal se: „Kde se takové místo nachází?“ „V lidech samotných,“ odvětil mu anděl.

 

Ukázalo se, že koncepty viny a hříchu jsou mimořádně praktické. Umožňují totiž lidi ovládat a probudit v nich pocit závislosti. Kdybychom naopak žili podle ponaučení skrývajícího se v předchozím příběhu, byli bychom v pravém slova smyslu svobodní a nezáviseli bychom na žádných institucích, které se nám snaží vštípit pocit viny. Základní princip se však nezměnil, jen byl zdokonalen a je aktuálnější než kdy dřív. Po důležitých událostech rozhodují všelijací pověřenci (OSN, EU, vlády atd.) o tom, kdo na nich nese vinu. Protože tito lidé samozřejmě jednají „ve jménu ctnosti“ a „pro blaho lidstva“, osobují si právo hnát domnělé hříšníky k odpovědnosti. Učebnice dějepisu jsou toho principu plné. A obvykle končívá válkou. Problémy tohoto světa však nelze vyřešit tím, že budeme jeden druhému přisuzovat vinu, Záleží totiž vždy na subjektivním vnímání každé situace.

 

Stále ještě žijeme ve společnosti, ve které je kolektivní podvědomí prodchnuto pocitem viny, zčásti dokonce té kolektivní. Naše pocity vznikají pod vlivem sugesce druhých, sugesce vycházející z minulosti. Neustálým opakováním rozličných historických událostí je v nás vzbuzován dojem, že minulost a přítomnost do sebe plynule přecházejí. Tím se hromadí čím dál tím více domnělých důkazů, které na lidi žijící tady a teď působí ubíjejícím dojmem. Nejsou však součástí jejich světa. To, co si myslíme, určuje naše emoce a vytváří příčiny našich životních okolností. Když své myšlení vědomě změníme, vytvoříme si také vlastní svět.

 

Zdroj: Heiko Schrang, Lži století – Které znají jen zasvěcení, Grada Publishing, a.s., Praha 2017


komentářů: 40         



Komentáře (Array)


Vložení nového příspěvku
Jméno
E-mail  (není povinné)
Název  (není povinné)
Příspěvek 
PlačícíÚžasnýKřičícíMrkajícíNerozhodnýS vyplazeným jazykemPřekvapenýUsmívající seMlčícíJe na prachySmějící seLíbajícíNevinnýZamračenýŠlápnul vedleRozpačitýOspalýAhojZamilovaný
Kontrolní kód_   

« strana 3 »

Lucifer
10
Lucifer * 14.07.2017, 20:57:40
[8]

Ale Němci, ti dnešní, kteří už s tím neměli nic společného, v rámci své někým vnucené viny přihlížejí témuž. Ne všichni. Ani tehdy všichni ne. Většina, která tomu tehdy přihlížela, byla přinucena demagogickou masáží, stejně jako teď.

Kolektivní vina je nesmysl, který razí právě ti pověřenci, kteří chtějí manipulovat celými národy.

9
Zuzana (neregistrovaný) 14.07.2017, 20:56:05
Ale podotykam, ze budou vzdycky arggumenty pro a proti, coz beru, to je v poradku.

Deti nemuzou za svoje rodice. Jestli ale viny svych predku zasuneme pod koberec, pak prebirame vinu. Melo by to fungovat jako varovani. Hitler se (=Nemce) povysil nad ostatni narody. Kazdy stat, ktery zacne prekrucovat historii pro svuj ucel, zvedne vlnu nacionalismu. Nelze vyloucit ze sve historie spatne veci a vyzvedavat jen ty dobre.

8
Zuzana (neregistrovaný) 14.07.2017, 20:47:20
.." vina v dějinách? Po bitvě - každý generál aneb Kdybysem to věděl, tak bysem sem nechodil."


Jestlize narod dopusti, aby stat delal veci, ktere jsou hluboce nemoralni, nese vinu.
Pak bychom mohli zrusit kompletne pamet, soudruzi co jsme si. Abychom uz nepustili k veslu dalsiho Hitlera, Caligulu, komunisty, dnesni adepty na novodobe Hitlery a Caliguly, jinak narod nese tzv. kolektvni vinu. A vinu za to, ze i jejich deti budou za to platit.

Hitler zacal rvat:" Kde je Hitler, tam je Rise", tim padem se i jinak puvodne mirumilovni Sudetaci otocili o stoosmdesat a pridali se k nemu. Pokud jsme dovolili zverstva statu, jsme jako narod vinni. Jakmile se narodime, nejsme nevinni prihlizejici. Napred volime zlocince a pak se s otevrenou pusou divame, jak jsme okradani o jedno nase pravo za druhym. Stavame se spoluviniky.

Je to totez, jako prihlizet, jak jeden druheho mlati a nezakrocite. Tim bijicimu pomahate a stavate se viniky.


Lucifer
7
Lucifer * 14.07.2017, 20:20:44
Mimochodem, proti témuž ještě v předkřesťanské době brojil dle evangelií Ježíš Kristus.

6
Zuzana (neregistrovaný) 14.07.2017, 20:20:12
Juridical - oprava, sorry.:)

Lucifer
5
Lucifer * 14.07.2017, 20:12:18
Proti tomu, o čem píše Heiko Schrang, brojil Mistr Jan Hus

https://cs.wikipedia.org/wiki/Jan_Hus

V Německu na to navázal Martin Luther

https://cs.wikipedia.org/wiki/Martin_Luther

zakladatel protestantismu, a ve Švýcarsku Jan Kalvín

https://cs.wikipedia.org/wiki/Jan_Kalv%C3%ADn

Všichni tři křesťané a Heiko Schrang nejspíš totéž.

Chtěl jsem zde původně dát něco úplně jiného, ale pak jsem ve Lžích století od Schranga, kterou jsem chtěl už odložit, narazil na krátkou úvahu o vině. Myslím, že je velmi aktuální a nedivím se, že to píše Němec. Německo si pod taktovkou jakýchsi "pověřenců" sype na hlavu popel za to, že rozpoutalo dvě světové války, likvidovalo podlidi v koncentrácích atd. Jeho odpustkem je blahosklonný příjem statisíců ekonomických migrantů, především mladých mužů, ze zemí, kde jakoby zuří válka a s nimiž německý "hřích" nemá v podstatě nic společného. Něco jako ne z deště pod okap, ale pod Niagarské vodopády.

Tenhle příspěvek není oponenturou předchozího příspěvku od Stelly. Není oslavou bezbřehé anarchie deprivantů, proti čemuž jsem tady již mnohokráte brojil. Poukazuje pouze na to, jak se dá s člověkem manipulovat vnuceným pocitem viny. Týká se to lidí, kteří jakousi morálku ještě mají. Ne deprivantů, kterým to je naprosto ukradené.

4
Zuzana (neregistrovaný) 14.07.2017, 16:59:31
Kdyby nebylo dualism, nebyl by pocit viny a pocit spravedlnosti. zlo, dobro, hlad, nasyceni a vsechny protiklady. Cirkev predevsim minila probudit svedomi. Ze toho dobreho umyslu bylo tisickrat zneuzito, je zas jina otazka. Ostatne - esta do pekla je dlazdena dobrymi umysly ;)

Prvni a pocatecni hrich byl veden touhou po poznani, věděni (jablko). Of te doby pocit spatneho dvedomi..
Nabozensti je taky politika, uz Kristus ji delal ;) Poslani zmenit svedomi sveta. Nabozenstvi sice mluvi o vine, na druhe strane dava rozhreseni. Kdo je bez viny, at hodi kamenem. 'Go and sin no more' (nehres dal, bude ti odpusteno). Aspon davali cestu ven a moznost 'napravy. :) Cely judicial system neni o potrestani, ale o naprave.
Ale kdyz to nekdo rekl komunistum, sel do kriminalu nebo neprezil vubec.

Svedomi muze byt na prekazku, vidime dnesni politiky a nemusime tady odsud chodit daleko.

Tolik od ne uplne presvedene, natoz pak fanaticke, ateistky ;)

Ale neverim v heslo 'ucel sveti prostredky' bez pocitu viny bude jeden svobodnejsi, ze. Jestli nebude filozofie, ktera svet a llidi v nem koriguje, zavladne anarchie.

3
K predchozimu (neregistrovaný) 14.07.2017, 16:33:57
Manipulatorem! Preklep. Je jich vzdycky vi, ale za tento se ciitm obzvlastnim vinikem .;)

2
Zuzana (neregistrovaný) 14.07.2017, 15:48:09
Woody Allen rekl, ze na pocit viny porad a to za vsechno. ;)I za to, co vubec nespachal.;)

Ale vazne, clovek se svedomim na tom tak je. Uz jsme tam byli. Budit pocit viny je jedna vec, druha je vubec ho nemit - emocni otupelost, cynismus, lhostejnost, nulova odpovednost. (Viz posledni Stellin clanek a reakce). Tak jako buzeni pocity viny muze byt soucasti manipulace,(jako ucinny nastroj k ovladnuti), stejne tak muze manipulovat vinik. Nase pocity viny vzdycky nevznikaji jenom prostrednictvim a pod vlivem sugesce druhych, prece. Kdyz sve mysleni zmeninme, muzeme si vytvorit vlastni svet, ale muze se z nej stat svet plny demagogie a prislovecneho odmitani si videt na vlastni spicku nosu. Vznikne pak absurdni situace, kdy vinik stavi na lavici obzalovanych ty, kteri mu vytykaji "wrong doing". Vinik taky dokaze byt velikym manupulatorem.

Ano, prekracovat deset prikazani v nas budi pocit viny, ale mame taky neco jako zdravy rozum a soudnost a moznost vlastniho, samostatneho premysleni.? Je to ten 'vlastni svet'? Mozna...:)


Stella
1
Stella 14.07.2017, 08:41:26
Vyvolat a pěstovat v někom pocit viny je perfektní nástroj k ovládnutí. Donutí druhého, aby o sobě začal pochybovat.
Těžko se jakékoli podezření vyvrací...

A vina v dějinách? Po bitvě - každý generál aneb Kdybysem to věděl, tak bysem sem nechodil.

«   1  2    3     »