Spravedlnost a milosrdenství lásky

rubrika: Pel-mel


Pro tento výrazně prodloužený víkend, který se započal včerejším příchodem soluňských věrozvěstů Cyrila a Metoděje a pokračuje dnešním upálením Mistra Jana Husa, jsem připravil takové věroučně filosofické rozjímání. Na jeho úvod předkládám pasáž z knížky od Veroniky K. Barátové, s níž jsem vás tady seznámil v podobě Boží vůle: bludiště nebo cesta? Ano, i Boha jsem ke svému rozjímání pozval. Jakého? Uvidíte v mých poznámkách hned za citačním úvodem.

 

Lucifer


Proti morálnímu zlu člověka vždy stojí Boží láska – spravedlivá i milosrdná. Milosrdná vůči člověku, který přijímá Boží nabídku, zůstává ale přitom spravedlivá. Žádá, abychom se odvrátili od zla a upřímně se káli. Zároveň však nedovolí, aby zlo zůstalo bez trestu vůči tomu, kdo zlo páchá a neobrátí se. Není však Boží vůlí člověka zničit, zatratit. To si člověk způsobí sám, jestliže zůstane ve svém hříchu.

 

Milosrdná Boží láska je tedy spravedlivá a spravedlivá Boží láska je milosrdná. Milosrdenství a spravedlnost jsou v Boží lásce vždy spojeny – bez směšování a rozdělování. Jde o jedinou Boží lásku, kterou Bůh nabízí člověku. Od něj žádá jedinou odpověď – lásku k Bohu a lidem. Kdyby lidé tuto nabídku přijali, svět by byl krásnější. Snažme se o to aspoň tam, kde žijeme.

 

S tím souvisí jedna důležitá výzva – a to je Boží vůle, týkající se každého z nás. I my máme být milosrdní a spravedliví. Máme odpouštět těm, kdo žádají o odpuštění, a dívat se Kristovým pohledem na nepřátele (tedy na ty, kdo o odpuštění nežádají a nevykročí na cestu nápravy), ačkoli to je nejtěžší věc křesťanského mysteria.

 

Odpustit či milovat nepřátele Kristovou láskou však neznamená, že nemáme vzdorovat páchanému zlu. Zůstat se založenýma rukama, jestliže můžeme nepravosti postavit hráz, je postoj proti Boží vůli. To by blahoslavenství pronásledovaných pro spravedlnost bylo zbaveno svého významu. „Na žádném místě evangelijního poselství neznamená odpuštění a milosrdenství, které je jeho zdrojem, shovívavost vůči zlu, pohoršení, bezpráví nebo urážce. V každém případě je podmínkou odpuštění vždy náprava zla či pohoršení, odstranění bezpráví, zadostiučinění za urážku,“ učí nás sv. Jan Pavel II.

 

Pokud můžeme, musíme se postavit zlu v jakékoli podobě. Musíme k němu svými slovy i jednáním zaujmout jasný postoj a upustit od každé formy pseudomilosrdenství, jež chrání víc pachatele než jejich oběti.

 

Zdroj: Veronika K. Barátová, Boží vůle: bludiště nebo cesta? Karmelitánské nakladatelství, s. r. o., Praha, 2017

 

Luciferovy poznámky:

 

Veronika K. Barátová říká zhruba toto: Důležité je si uvědomit, že vůči zlu je třeba se dle svých možností postavit, ale ne tím, že ho nahradíme jiným zlem. Zároveň je třeba dát šiřiteli zla možnost, aby ze svého zla ustoupil, aniž bychom ohrozili sebe a jeho potenciální oběti. A to tak, že když tuto možnost nepřijme, zničí pouze sám sebe. Domnívám se, že je to velmi moudrá myšlenka.

 

Pokud se necítíte být křesťanem, věříte něčemu úplně jinému včetně naprostému ateismu, zaměňte si „Bůh“ třeba za „Vyšší mysl“, „Vesmír“ atp. Možná vám pak výše citovaný text přijde bližší, lépe srozumitelný. Jeho podstata je totiž z jakéhokoli náboženského či filosofického úhlu pohledu stejná.

 

Můžete si ale představit ještě něco úplně jiného. Něco, nad čí jsem už řadu let po nocích přemýšlel.

 

Už dlouho se mezi vědátory – především astronomy a kosmicky laděnými filosofy –, ale občas též i mezi běžnými lidmi debatuje na téma, jestli jsem ve Vesmíru sami. Zaprvé je třeba říct, že to, čemu momentálně říkáme Vesmír, může být zrnkem nějakého vyššího a složitějšího Vesmíru. (V Populárně naučném koutku už o tom byla několikrát řeč včetně komentářů.) Ale i ten námi dosud rozpoznaný Vesmír je tak obrovský a domníváme se, že trvá už skoro 14 miliard let, že představa o naší jedinečnosti je naprosto absurdní.

 

Nejsme tady sami. Ba dokonce by se dalo předpokládat, že jiné civilizace ve Vesmíru mohou být o několik milionů let starší, a tím pádem i vyspělejší, než jsme my. Když si uvědomíme, že ještě před několika málo tisíci lety jsme disponovali technologiemi na úrovni doby kamenné, tak technologie, které bychom mohli mít za několik dalších milionů let (pokud přežijeme), si absolutně nedokážeme představit. Vzhledem k nim jsou naše dnešní počítače (kosmické lodi) téměř totéž jako kamenné nástroje troglodytů.

 

Civilizace o několik milionů let před námi by neměla mít problém brázdit vesmírem a dřív či později by na nás musela narazit. Kde tedy všichni jsou? Běžně je rozšířený názor, že už tady byli a možná ještě stále jsou, a někteří se domnívají, že udržují kontakt s americkými tajnými službami (a možná i s Putinem). Jakýmisi jakoby důkazy „blízkých setkání třetího druhu“ se hemží spousta knižních, filmových i internetových zdrojů. Na toto téma byla napsána hromada brakových i relativně kvalitních sci-fi románů. V drtivé většině zcela z pohledu lidských „mravenců“. Výjimečně se objevil i poněkud nadstandardní (nadpozemský) nadhled.

 

Arthur C. Clarke ve své knížce 3001: Poslední vesmírná odysea hovoří o Prvorozených. A tím jsem byl značně ovlivněn v zájmu mých nočních úvah. Civilizace zhruba na naší úrovni nemá šanci (prostředky, vědění) brázdit Vesmír, aby mohla navštěvovat jí podobné civilizace. Aby se její příslušníci setkávali na jiných planetách s bytostmi, které vypadají podobně jako oni anebo se podobají alespoň nějakému jim známému živočišnému druhu (tím se hemží většina sci-fi románů). Jsou na tom zhruba stejně jako my, kteří máme problém vystřelit raketu s lidskou posádkou alespoň k některé planetě v naší Sluneční soustavě. Někam dál? Ani náhodou. Naše počítače mohou být za pár desítek let několikanásobně lepší (pokud se mezitím nezlikvidujeme), ale naše kosmické lodi už desítky let připomínají primitivní raketky s hořícím palivem u zadku a pokud nerozluštíme podstatu gravitace (a dalších nám ještě zcela neznámých parametrů Vesmíru), tak to bude vypadat pořád stejně.

 

Domnívám se, že k tomuto rozluštění jen tak hned nedojde. Může to trvat ještě několik stovek, možná tisíců let. Nenechte se zmást soudobými výsledky teoretické fyziky, která žongluje s takovými úžasnými věcičkami, jako jsou třeba superstruny. Teoretičtí fyzikové se topí v bažinách svých složitých matematických konstrukcí, ale už několik desítek let v podstatě jedeme na základech standardního kvantového modelu. Dal nám sice několik zajímavých podnětů, které umožnily onen obrovský vědeckotechnický pokrok (především v oblasti elektrotechniky), ale to stačí pouze k lepšímu uspokojení potřeb pozemských mravenců. K letu do vzdálenějšího vesmíru rozhodně ne.

 

I když v čele našeho vědeckotechnického poznání stojí slovutní vědátoři, jejich myšlení je, i přes brilantní logiku a fyzikální či matematickou intuici, vzhledem k myšlení vědátorů z civilizace o několik milionů let starší v základě nepříliš vzdáleno od myšlení vědátorů z naší doby kamenné. Skutečný vývoj směrem k vesmírné civilizaci musí být doprovázen celkovým vývojem (změnou) naší fyzické a psychické (rozumové) struktury.

 

Nacházíme se teprve na první rozumové úrovni, krátce po vyklubání z nulové úrovně živočišné. Pokud nás sledují či přímo navštěvují vesmírné bytosti z vyšší úrovně, tak s nimi můžeme těžko navázat nějaký nám blízký kontakt. Určitě nevypadají ani vzdáleně jako my, ani jako jakýkoli živočich, kterého si dovedeme představit.

 

Dostávám se tak zpět ke křesťanské myšlence, kterou nastínila Veronika K. Barátová:

 

Jestli chceme mít vůbec nějakou šanci stát se civilizací skutečně vesmírnou, potom nám nezbývá, než začít přetvářet své vědomí, svoji sounáležitost, svůj vztah k jiným lidským bytostem a jednoznačně odvrhnout primitivní pohnutky vzájemné likvidace na nejrůznější úrovni. Slovo „Bůh“ si můžete nahradit slovem „Prvorození“. Není vyloučeno, že nějací takoví naší mnohem starší vesmírní souputníci nás sledují a třeba nad námi drží ochrannou ruku. Do tohoto stavu se však mohli dostat pouze tím, co naznačila Veronika K. Barátová.


komentářů: 122         



Komentáře (122)


Vložení nového příspěvku
Jméno
E-mail  (není povinné)
Název  (není povinné)
Příspěvek 
PlačícíÚžasnýKřičícíMrkajícíNerozhodnýS vyplazeným jazykemPřekvapenýUsmívající seMlčícíJe na prachySmějící seLíbajícíNevinnýZamračenýŠlápnul vedleRozpačitýOspalýAhojZamilovaný
Kontrolní kód_   

« strana 8 »

17
G (neregistrovaný) 06.07.2018, 17:17:54
Budu vostrej-máš ftom bordel, pokud máš na mysly naschromážděno sisli, že íbrmenče stvořil ten čehům morafskej...
Ale to asi ne, tak moc Tě nepotceňuju.
Asisi myslela Františka, ztopořeného, žejo?
No ale to ležení v negližé na vyhřátém asfaltu zas není tak špatnej nápat.
Plotýnky, ledvinky, prcinka- vše balneologicky prohřáto, balzám na tělo i duš.
Kadle, kuš.
Papá S vyplazeným jazykem

16
xxx (neregistrovaný) 06.07.2018, 16:58:15
Ano, Starý Kocour je moudrý starý kocour.
Promyslel se k závěrům.

15
xxx (neregistrovaný) 06.07.2018, 16:56:55
A to jsem neuvedla, že jsem ležela na chodníku!
3x světelný sloup dolů.
Postupně rozevíral vedlejší křídla - plochy - všelijaké. Směr: západ. Žádná světla, jen světelné obrysy. Konec hlášení.
Žádný frojd, prosím... Když, tak jiná choroba.

14
G (neregistrovaný) 06.07.2018, 16:49:52
[11] Mi taky líbí, dobře zkompilováno.
K závjeru Tvého tekstu > Von byl Nýče pjeknej parchant, prej bůch je mrtvej. Taková blbost. Copak může být mrtvej softvér ?
[10] Tak pravila Stella >"...nade mnou přibrzdil raketoplán, ukázalo se ale, že nebyl ze Země. Obrovský!"

Ježiši marjá, jaks to poznala? Jakou měl imatrikulaci? Jesli čokl s vyplazenym jazykem, tak to byli ty otravové z dvojky od sirija bé. Nedaj a nedaj si pokoj. Naháči šedivý voboupohlavní...
Ale bacha i na ně, maj taky svý 4%ní, a to je pak rošambó! Ty polohy, siriasůtra je dvakrát tlusčí než ta indická...
GE



13
G (neregistrovaný) 06.07.2018, 16:49:51
[11] Mi taky líbí, dobře zkompilováno.
K závjeru Tvého tekstu > Von byl Nýče pjeknej parchant, prej bůch je mrtvej. Taková blbost. Copak může být mrtvej softvér ?
[10] Tak pravila Stella >"...nade mnou přibrzdil raketoplán, ukázalo se ale, že nebyl ze Země. Obrovský!"

Ježiši marjá, jaks to poznala? Jakou měl imatrikulaci? Jesli čokl s vyplazenym jazykem, tak to byli ty otravové z dvojky od sirija bé. Nedaj a nedaj si pokoj. Naháči šedivý voboupohlavní...
Ale bacha i na ně, maj taky svý 4%ní, a to je pak rošambó! Ty polohy, siriasůtra je dvakrát tlusčí než ta indická...
GE



12
Zuzana (neregistrovaný) 06.07.2018, 16:45:00
(11)V podstate jste potvrdila co napsal St. Kocour a s čim souhlasím.

Stella
11
Stella 06.07.2018, 16:27:02
Líbí se mi, jak Světlonoš zapracoval ten dvojí text dohromady: prolínání výchozího plus využití vlastní zkušenosti a pohled na vlastní obor s řídka vídaným odstupem.
Vnucuje se otázka, jestli máme věnovat čas podobě "jiných", když máme co dělat se sebou. Ano, ještě jsme se z živočišné úrovně nevyklubali. Mimochodem, jestli se nemýlím, ve filozofii byla myšlenka "vyššího lidského typu" aktuální tak před sto dvaceti lety. A co přišlo...

10
xxx (neregistrovaný) 06.07.2018, 16:20:04
G, neměl jsi o své práci v K. prozrazovat úplně vše...
Mimochodem, dnes se mi zdálo, jak nade mnou přibrzdil raketoplán, ukázalo se ale, že nebyl ze Země. Obrovský!

9
G (neregistrovaný) 06.07.2018, 15:19:53
Málem jsem zapo, tak skusim urvat devítku, neš mi kdos předejde.

Velmi inspirativní pro[7] je závěr filmu "Kontakt" s tou jak pak o 30 let pozdějc spadne s toho čínskýho satiku jen v kalhotkách do móře...
To technický monstrum tam

8
Zuzana (neregistrovaný) 06.07.2018, 15:08:24
Cituji St.Kocoura:

"Zatím se řídíme spíše instinkty. Naše společenství se chová jako tlupa opic. To, co jsme zatím zlepšili je komunikace, takže tlupy opiček jsou větší - a vzájemné boje krutější. Ale dokud budeme poslouchat různé manipulátory - duchovní vůdce, ideology, obchodníky a neuvědomíme si, že politika a víra (náboženství) jsou jedním a tímtéž a místo soubojů "o banán" nebudeme spolupracovat, skončíme za hranou sebezničení."

Souhlas, dodávám: taky manipulátory v podobě nových Hitlerů.

7
G (neregistrovaný) 06.07.2018, 14:51:40
Dobrá úvaha, STK, já to beru, šéfe...
Rád bych se ale vrátil k technickému řešení dosažení né až plné světelné, ale těsně podsvětelné rychlosti...
Máte tam v kotlince neska svátek husí.
K husitům nerozborně patřili malá práčata.
Práčata, kteří o 666 let předešli migujela alkobíra.
Jakže se to přihodilo?
Starej Jéňa šiškojc potřeboval na ty pavouky křižáky něco razantního, až brnění průrazného, a současně rychlopalného jak uzi, vono než se naláduje kanón, ňákej čásek trvá, že...
A tak tyto práčata využil dle již tehdy známých zákonů o páce. A páka roztočená nevelkou silou, ve výsledku znamená při dostatečné OBVODOVÉ rychlosti sakra razantní zbraň, no né?
Ták, obvodovku máme za sebou, lojza jirásků přechází o level výš.
Vorloj.
Stofka koleček do sebe v určitém hanušově algoritmu zapadající...pobíráte zatím, doufám, nůže k ještě vyššímu levelu.
Převodovka z lamboržíni.
Ukázka dokonalé strojírenské práce.
Jen to tření mezi zubajznama, teplo, opotřebení, ocelové mikropiliny...
Převodovka z nanotrubiček?
Jaja,her obrst, das ist recht.
A teď konečně ten závěrečný orgasmus>

Postavme otevřenou( chlazení ofukem tekutým héliem)převodovku z tohoto materiálu, kaskádovitou, s poměrem převodu e.g.1:33,33.
Kaskád stačí círka 10.
Na výstupním hřídeli z této převodovky je naražen vyvážený masivní talíř (setrvačník) o průměru 100 m, a tlouštce 10 m, na jehož obvodu je připevněna vesmírná sonda Sirius B vážící 1 kg.
Po dosažení obvodové rychlosti 1/10 v lght, je odpoutána a vymrštěna fstříc kosmické prázdnotě.
Fše se odehrává na jakémsi skajlabu, prvotní pohon soustrojí zaobstarává motorek z větráku zdroje pro Pentium III(12V, 3W) s regulací otáček, začíná se na 1ot/sec.




6 ONI pokrač.
Starý kocour (neregistrovaný) 06.07.2018, 13:48:52
ALE: bez nějaké ideologie či filosofie to stejně nepůjde, tak jako jeden mravenec nejen že nevybuduje mraveniště, ale brzy v přírodě zahyne - bez potomků.

Pesimismus? Ne. Jen pozorování bez filtru ideologie. Pokud si pamatujete pěkný film "Bohové musí být šílení!" tak jsem děj viděl v úterý sehrát tlupu mandrilů rýholících. Pochybuji, že ten film viděli. Jen se chovali přirozeně. Jako ti Křováci.

http://stary-kocour.blogspot.com/2018/07/bohove-museji-byt-sileni.html

5 ONI (to Světlonoš)
Starý kocour (neregistrovaný) 06.07.2018, 13:47:04
...Není vyloučeno, že nějací takoví naší mnohem starší vesmírní souputníci nás sledují a třeba nad námi drží ochrannou ruku. Do tohoto stavu se však mohli dostat pouze tím, co naznačila Veronika K. Barátová...

To je snad ta nejpodstatnější věta z celého Světlonošova článku. Abych si to opravdu uvědomil, potřeboval jsem sedmdesát oběhů naší planety kolem Slunce. Protože lidstvo se dostalo teprve do druhého levelu vědění a to, co vidí, jsou vlastně jen samé otázky, na které nemáme odpovědi. A i ty, na které odpovědi máme jsou zpochybnitelné novými poznatky. Věda jako taková se občas dostává do křeče, když tvrdí, že něco bezpečně ví.

Zda tu nějací "prvorození" jsou nebo nejsou: I kdyby byli, jejich přítomnost je pro nás neregistrovatelná. Tak jak mravenci nepoznají, že je pozorujeme. Možná občas narazí na něco pro ně zcela nepochopitelné (mikrokameru třeba).
A proč ONI nezasahují? Proč nevěřím, že nad námi drží "ochrannou ruku"? Protože jsou nejspíš tak daleko před námi, že nám skutečný smysl života nedokáží jakkoliv vysvětlit. Vykládej mravencům, co je demokracie nebo svoboda. Nebo vlastnictví. Pokud jsou zde, nemůžeme je zaregistrovat. Mohou nás zničit, tak jako my dokážeme jedním kopnutím zničit mraveniště, ale to je tak asi všechno. Nebo naopak nějakému kopnutí zabránit. K vzájemnému ani jednostrannému pochopení nedojde. Navíc podle některých teorií je každá civilizace časově omezená, snad sebezničením. Ono k dílčímu sebezničení už mohlo dojít tady, na Zemi. Pověsti o Atlantidě nevznikly jen tak z ničeho.

Zatím se řídíme spíše instinkty. Naše společenství se chová jako tlupa opic. To, co jsme zatím zlepšili je komunikace, takže tlupy opiček jsou větší - a vzájemné boje krutější. Ale dokud budeme poslouchat různé manipulátory - duchovní vůdce, ideology, obchodníky a neuvědomíme si, že politika a víra (náboženství) jsou jedním a tímtéž a místo soubojů "o banán" nebudeme spolupracovat, skončíme za hranou sebezničení. Sice sedm procent populace přežívá jakékoliv katastrofy (to není věda, to je statistika) nikde není řečeno, že se tlupy, které se budou potulovat po zemi a bojovat spolu o ten banán (pomocí klacků a kamenů, jak předeslal, Einstein) se poučí z předchozího kataklyzmatu a nezačnou se znovu vzájemně decimovat. Vývoj udělá technologický skok zpátky (o tři sta či tisíc let zpět) a budeme opět pomalu šplhat na úroveň poznání, kde jsme dnes.

Lucifer
4
Lucifer * 06.07.2018, 12:25:10
Viz debata k tomuto článku
http://www.osel.cz/6485-postavit-warpovy-pohon-bude-mozna-snazsi-nez-se-myslelo.html

Podle mne se jedná o fixní spekulativní ideu, která se nakonec ukáže být nerealizovatelná. Podobně jako M-teorie superstrun, která zabředává do stále hlubší bažiny a k ničemu kloudnému zatím nedospěla, ačkoli se s tím počítalo už v devadesátých letech minulého století.

A dále viz Difficulties a Experiments zde
https://en.wikipedia.org/wiki/Alcubierre_drive

3
G (neregistrovaný) 06.07.2018, 09:45:08
Step thrí>

TYP

OOOOOOOOOOOOO
OOOOOOOOOOO K OOOOOOOOOOO
OOOOOOOOO OOOOOOOOO
O A D O
OOOOOOOOO OOOOOOOOO
OOOOOOOOOOO T OOOOOOOOOOO
OOOOOOOOOOOOO

«   1  2  3  4  5  6  7    8    9   »