Za hranice mozku II

rubrika: Filosofický koutek


Zde je druhé a závěrečné pokračování první části: Od doby průmyslové revoluce se věda stala silou, která formuje životy lidí. Její materialistická a mechanistická orientace plně nahradila teologii a filosofii jako principy lidské existence. Historie vědy je předkládána jako postupná akumulace znalostí o vesmíru, s nadějí, že se logickou cestou dobereme konečné pravdy o podstatě existence.

 

Stella


Fyzik a historik vědy Thomas Kuhn však prosazuje názor, že vývoj vědy není lineární a že nás ani přes technické úspěchy věda nepřivádí k přesnějšímu popisu reality. Vyšel z toho, že mezi vědci humanitních oborů pozoroval neobyčejně velký počet nesouhlasných názorů, pokud jde o podstatu uznávaných problémů a přístupů. Zdálo se, že v exaktních vědách je tomu naopak. Po 15 letech studia historie vědy Kuhn r. 1962 vydává The Structure of Scientific Revolutions. Zjistil, že vývoj exaktních věd rozhodně není postupné hromadění faktů a formulování stále přesnějších teorií. Došel k závěru, že vývoj věd je zákonitý, cyklický proces, že má specifická a předvídatelná stadia.

 

Protože skutečnost je extrémně složitá, je pro vědu nezbytné paradigma - stejně, jako pozorování a experiment. Vědec musí problém redukovat na zpracovatelnou míru v duchu paradigmatu doby. Paradigmata jsou absolutně nezbytná. Po čase ovšem začnou překážet novým objevům a výzkumu v nových oblastech reality. Na počátku každé vědy stojí koncepční zmatek a velký počet protichůdných názorů. Jakmile většina vědeckého světa přijme paradigma, stává se závazným. A místo toho, aby paradigma bylo chápáno jako mapa, mění se v teritorium. Skutečně nová a radikální teorie nikdy není jen rozšířením dosavadních znalostí. Změní základní pravidla, přehodnocuje fakta. Pouze taková událost se dá označit za vědeckou revoluci. Výsledkem dopadu nových teorií bývá změna samotného chápání světa.

 

Kuhn si všiml, že vědecké revoluci předchází období pojmového chaosu. Tento stav nazývá abnormální věda. Každodenní vědecká praxe objevuje anomálie. Neočekávané výsledky se označují jako výsledky špatného výzkumu. Postupně experimentátoři začínají uvažovat o odvážných alternativách. V této fázi jsou vědci zpravidla ochotni se obrátit k filosofii. Žádná ze starých teorií nebyla opravdu chybná, pokud byla aplikována jen na ty jevy, které mohla odpovídajícím způsobem vysvětlit. Chybné bylo její zevšeobecnění na další oblasti. Starou teorii lze považovat za speciální případ nové, musí ale být přetransformována a přeformulována. Při zpětném pohledu můžeme Newtonovu mechaniku vysvětlit jako speciální případ Einsteinovy teorie relativity. V mezích své použitelnosti Newtonova mechanika dobře funguje. Ale základní pojmy, jako prostor, čas a hmota, byly radikálně změněny a nejsou navzájem srovnatelné. Podle povahy a rozsahu paradigmatu může trvat i déle než jednu generaci, než se nový pohled na svět mezi vědci plně stabilizuje. Jak říká Max Planck, nová vědecká pravda zvítězí spíše tím, že její protivníci vymřou.

 

Nové paradigma je pak vtěleno do učebnic. Učebnice zpravidla pomíjejí existenci vědeckých revolucí. Je dáno povahou učebnic, že se nezmiňují o tom, jak chápal Newton Boha. Že Einstein, Bohm, Heisenberg, Schroedinger, Bohr, Oppenheimer shledávali svou práci slučitelnou s mystickým světovým názorem.

Svým způsobem do mystické sféry vlastní prací pronikli.

 

Filosof Philipp Frank v práci Philosophy of Science, 1974, nabídl rozbor vztahu mezi pozorovanými fakty a vědeckými teoriemi. Podle Franka je vědecký systém založen na malém počtu axiomů o skutečnosti - tato základní tvrzení jsou považována za evidentní. Ovšem - pravdivost axiomů není objevována uvažováním, ale přímou intuicí. Jsou víc produktem představivosti mysli než logiky. Výsledná teoretická soustava je postavena na logických základech - sama sebe potvrzuje a její pravdivost je principiálně nezávislá na fyzikálním dění ve světě. Rozdíl mezi filosofickou hypotézou a vědeckou hypotézou je v tom, že vědeckou hypotézu je možno testovat. Vědecká teorie nemusí souhlasit se "zdravým rozumem". Pokud je možné ji otestovat na úrovni obecné zkušenosti, může být klidně fantastická i absurdní. Jakékoli prohlášení o podstatě vesmíru, které nemůže být podrobeno experimentálním testům, je čistě metafyzickou spekulací. Do této kategorie patří i tvrzení: "Všechny existující věci jsou materiální povahy a neexistuje žádný duchovní svět." Nebo: "Vědomí je produktem hmoty."

 

Paul Feyerband v knize Against Method: Outline of an Anarchistic Theory of Knowledge, 1978, tvrdí, že věda je v podstatě anarchistická. Pro pokrok vědy bylo porušování gnoseologických pravidel nutností. Nejúspěšnější bádání nikdy nepostupovala podle racionálních metod. Podmínka konzistence, která vyžaduje, aby nová hypotéza souhlasila s tou, která byla přijata před ní, působí protitvůrčím způsobem. Platí, že jednou přijatá teorie je chráněna proto, že je starší, ne proto, že je lepší. Některé skutečnosti lze odhalit jen s použitím alternativ k zavedeným teoriím. Neexistuje jediná myšlenka nebo myšlenková soustava, ač stará a absurdní, která by nemohla zlepšit naše znalosti. Staré duchovní systémy a primitivní mýty se zdají být nesmyslné jen proto, že jejich vědecký obsah není znám, nebo je zkreslen antropology a filology, kteří nemají fyzikální, astronomické atd. znalosti. Argumenty nemohou být ve vědě univerzální a iracionalitu nelze zcela vyloučit.

 

Výsledný proces smrti a znovuzrození je spojen s otevřením duchovních oblastí lidské mysli. Tyto oblasti jsou nezávislé na časových, kulturních a vzdělanostních předpokladech jednotlivce. Toto se jeví být velikým teoretickým problémem. Ukázalo se, že lidé, kteří dosud neznali nic z mytologických témat vzdálených kultur, prožívají symboliku umírání a zrození shodnou se starými mýty těchto kultur.

 

Nejkritičtější a nejvážnější problém z poslední kategorie psychedelických jevů: Zážitky transpersonální. Je jim vlastní pocit, že člověk překročil hranice vlastního ega a překročil omezení časem a prostorem. Často jde o regresi v historickém čase a zkoumání vlastní biologické, kulturní a duchovní minulosti. Mnoho lidí popisuje scény na buněčné úrovni vědomí, příběhy ze života svých předků, najdou se i zážitky ztotožnění se zvířaty v druhovém rodokmenu. Objevují se vzpomínky na minulé životy. S detaily z oblasti architektury, odívání, náboženských praktik - do té doby pro jedince neznámých. Pokusné osoby přesvědčivě popisují fylogenetické vzpomínky, mají hluboké pochopení pro chování zvířat. S překvapivě přesnými postřehy lidé popisují identifikaci s minerály, vodou, ohněm.

 

Po zážitcích pod vlivem LSD lidé vypovídají o tom, že vědomí není produktem centrální nervové soustavy. Chápou je jako primární charakteristiku existence, která nemůže být na nic jiného redukována, nebo z ničeho jiného odvozena. Uznáme-li existenci transpersonálních zážitků, mizí zřetelná hranice mezi psychologií a parapsychologií. Dynamické propojení mezi vnitřními zážitky a konsensuální realitou naznačuje, že rámec psychedelického procesu nějakým způsobem překračuje fyzické hranice jednotlivce.

 

Když se během psychedelického procesu vynoří z nevědomí subjektu jistá transpersonální témata, jsou často doprovázena vysoce nepravděpodobným výskytem vnějších událostí, které se zdají být ve vztahu k vnitřnímu zážitku, a to velice specifickým a významným způsobem. V životě takové osoby se v tomto období projevuje nápadná kumulace nanejvýš neobvyklých náhod. Zdá se, jako by tento člověk žil dočasně ve světě ovládaném spíš synchronicitou ve smyslu termínu Carla Gustava Junga než ve světě s jednoduchou lineární kauzalitou. Ve velkém počtu případů se stalo, že v životě osob, které se při LSD sezeních začaly přibližovat zážitku smrti ega, docházelo k objektivnímu hromadění různých nebezpečných událostí a okolností. A na druhé straně, jakmile byl tento proces ukončen, nebezpečné události zmizely téměř jako mávnutím kouzelného proutku. Zdálo se, jako by ti lidé měli z nějakého důvodu podstoupit zážitek zániku, ale mohli si vybrat, zda se to stane symbolickým způsobem ve vnitřním světě, anebo ve skutečnosti.

 

Podrobný popis psychedelických zážitků a způsobů Grofovy práce najdeme např. v Grofově Dobrodružství sebeobjevování. V knize Za hranice mozku je zásadní kapitola o holonomním přístupu - jako novém chápání skutečnosti. Grof se podrobně zabývá otázkou smrti a zrození. Polemizuje s dosavadními klasiky psychiatrie a psychologie. Klade si otázku, zda jsou psychotické zážitky nemoc nebo transpersonální krize. Jaká jsou kritéria duševního zdraví, jaká je úloha spirituality v lidském životě. Epilog shrnuje vše podstatné o krizi současného světa, vysvětluje např. vznik koncentráků.

 

Zdroj: Stanislav Grof, Za hranice mozku - Narození, smrt, transcendence. GEMMA 89, Praha 1992


komentářů: 35         



Komentáře (Array)


Vložení nového příspěvku
Jméno
E-mail  (není povinné)
Název  (není povinné)
Příspěvek 
PlačícíÚžasnýKřičícíMrkajícíNerozhodnýS vyplazeným jazykemPřekvapenýUsmívající seMlčícíJe na prachySmějící seLíbajícíNevinnýZamračenýŠlápnul vedleRozpačitýOspalýAhojZamilovaný
Kontrolní kód_   

« strana 2 »

Lucifer
20
Lucifer * 20.08.2013, 14:51:51
[18] Myslím, že jsi mě už značně předběhla.

[14] Nenašel jsem nic, co by bylo v rozporu z transpersonální psychologií, která nedělá nic jiného, než že se snaží z podvědomí vydolovat něco, co tam bylo před tím nějak vloženo. Vlamujete se do otevřených dveří.

Lucifer
19
Lucifer * 20.08.2013, 14:45:44
Něco o transpersonální psychologii je tady

http://cs.wikipedia.org/wiki/Transpersonální_psychologie

Axina
18
Axina 20.08.2013, 14:42:06
[17] Lucifere, nezačal jsi trénovat holotropní dýchání...?

Lucifer
17
Lucifer * 20.08.2013, 14:29:39
Neregistrovaná informace, vůbec jste mě nepochopila, jde o vyvážení jinu a jangu, viz duskuse u Lapidária. No a s tím blábolením... škoda slov.

16
Neregistrovaný (neregistrovaný) 20.08.2013, 13:36:10
Vidíte, Axino,
já zas nejsem technokrat a tak se do těch končin neodvažuju.
Zrovna tak by si měl prostudovat něco z dějin kultury psychopatolog, než začne hovořit o interpersonalitě.
Jinak jste tu poslední větu přeložila skutečně trefně.

Axina
15
Axina 20.08.2013, 13:28:38
Vážený neregistrovaný, milá informace Usmívající se Já si vašich názorů vážím. Tím spíš, že se evidentně můžete pochlubit jak klasickým vzděláním (zatímco většina - neříkám, že všichni - zde diskutující jsou spíše technokraté), tak jasným a střízlivým úsudkem. Takže není mířeno proti vám, když řeknu, že mne poslední věta vašeho předchozího komentáře fakt rozesmála svojí nezamýšlenou sekundární trefností. Malinko ji přeformuluji:

Když nějaký pacient v halucinačním stavu začne nekřesťansky blábolit, tak to ještě neznamená, že pochytil nějaké informace transpersonální cestou Usmívající se

14
Neregistrovaný (neregistrovaný) 20.08.2013, 13:01:05
A proč byste měl něco přebíjet, Lucifere? Téma filosofických náhledů New Age je zde nové a zatím dost neznámé.
Proč se zastánci transpersonálních znalostí člověka nepodívají trochu do knížek historie? Kultury národů a etnických seskupení byly téměř vždy ve styku. A to prostřednictvím obchodu a válek. Tak na př. Perská říše v letech 224-561 sousedila s Evropou, Afrikou, Čínou a Indií. Podle kunsthistoriků to mělo významný vliv na formování středověkého umění. Některé perské povídky a báje se dostávají do Ruska, kde je zapisují. S Araby a jejich kulturou se Evropa dostává do až příliš těsného styku v 7. a 8. stol. při okupaci Španělska a Sicilie. To vede k šíření arabské kultury nejen vědecké ale i literární, podporuje vzájemnou výměnu mezi oběma kulturami, Arabové překládají anticko řecké klasiky do arabštiny.
A co pověstná Cesta hedvábí, kdy se evropští kupci dostávají až do Číny a kromě drahocenných látek přinášejí i zprávy a různá povídání o té tak vzdálené zemi?
A ty poznatky se v kulturách zachovaly dodnes. Někdy i zcela aktivně, jako třeba arabské překlady z řečtiny. Bez nich by se asi těžko rozvinul florentský humanismus a pak renesance.
Takže když nějaký pacient v halucinačním stavu připomene nějaké cizí nekřesťanské symboly, to ještě neznamená, že je pochytil transpersonální cestou, ale může to být vágní vzpomínka na něco, co konkrétně někde viděl.

Lucifer
13
Lucifer * 20.08.2013, 12:25:38
Tak mě napadá, Stello, nemám to zítra zase přebít nějakou kulišárnou po vzoru Lapidárium? Mrkající

12
Neregistrovaný (neregistrovaný) 20.08.2013, 11:48:39
Já k Vašemu článku o Grofově knize žádné výhrady nemám.
Podíval jsem se ale trochu po internetu a našel jsem ve spoustě bibliografických odkazů, že je Grof považován za jednoho z významných představitelů New Age.
Bibliografické odkazy neuvádím, pravděpodobně byste museli zápolit s překladačem.

Stella
11
Stella 20.08.2013, 11:36:13
K neregistrovanému a dalším - jsme na Nepravidelném obšťastníku, berte vše prosím, jako podnět, námět, provokaci, přesah - však jsou nutné a zapotřebí. Jinak by ani ratio nezmohlo nic. Vždyť nové pokaždé nějak začíná! Jestli si je přisvojí některé hnutí, to je už jiná věc... Víte dobře, že i to, co se jeví jen jako vedlejší produkt, může se po čase ukázat být něčím podstatnějším. Jak jinak vypadá cesta hledání vždycky a všude?
Doporučuji přečtení původního Gr. díla, už pro způsob jeho argumentace, uvádění exaktních údajů...To si posuzovat netroufnu.

10
Neregistrovaný (neregistrovaný) 20.08.2013, 11:10:19
Skutečně mohu dodat jen málo k druhému dílu článku o práci Stanislava Grofa a jeho knize.
Nejsem ani psychopatolog ani psycholog, abych mohl formulovat přesné výhrady k jeho studiím, které jsem mimo jiné ani celá nečetl, jen recenze. Myslím, že kritika jeho kolegů, specialistů v oboru, je mnohem víc fundovaná a tedy i směrodatnější.
Pokud jde o přesahy jeho teorií do jiných oborů jako filosofie, sociologie, historie, historie náboženství, vidím, že se pohybují v širším toku nového myšlení, nazvaného společným denominátorem New Age. Stoupenci toho směru je také transpersonální psychologie považována za jeden z nosných pilířů, vedle na př. transpersonální ekologie, založené v r. 1972 norským filosofem Arnem Naessem, vedle esoterismu a tézí nového vše zahrnujícího religionismu.
Vesmír je chápán jako totalita, tvořená sítí, v níž se scházejí a protínají biologické, psychologické, sociální, přírodní jevy, které jsou vzájemně na sobě závislé.
Proč New Age? Nová doba? Z astronomických a astrologických důvodů, vysvětluje na svých stránkách Cesnur - centre for studies of new religions.
Skončil jeden astronomický cyklus slunce a nyní vstupujeme do nového. Podle astrologů Slunce přechází ze znaku Ryb do znaku Vodnáře. Pokaždé, když se měnil cyklus, docházelo k převratným změnám v lidském myšlení, vznikala nová náboženství. V r. 4320 p.n.l., kdy slunce vchází do znaku býka. se rodí náboženství v Egyptu, Mezopotamii, Krétě, která mají za emblém býka. V r. 2160 pod znamením berana vzniká Mojžíšovo náboženství a Mojžíš má ve znaku berana, podobně roku 1. n.l. slunce vstupuje do znamení ryb a jméno Ježíš je anagramem řeckého ichthus.
Vstupujeme tedy do Nové Éry, kde nové myšlení přivede ke všeobecné shodě, novému světlu a skutečnému osvobození lidského ducha.
Těžko mohu k podobným tézím něco racionálního dodat.

Lucifer
9
Lucifer * 20.08.2013, 11:08:26
K Phaetonovi se tady asi měsíc poté objevil další příspěvek, tentokrát z knížky Darwinův omyl od Hans-Joachima Zillmera

http://www.neviditelnycert.cz/blog/popularne-naucny-koutek/532-phaeton.html

Lucifer
8
Lucifer * 20.08.2013, 10:50:01
Koukám, že jsme zarezonovali Smějící se

Axina
7
Axina * 20.08.2013, 10:49:35
Pane Hávo, vy v zápalu boje zapomínáte, že jste na blogu Neviditelný čert nejenom několikrát prezentoval svoje názory (aniž by je samozřejmě někdo mazal), ale bylo vám zde koncem loňského roku umožněno i publikovat článek.

28.5.2011
Phaeton (Lucifer, Urmart)
http://www.neviditelnycert.cz/blog/popularne-naucny-koutek/502-phaeton-lucifer-urmart.html

6.12.2012
Podvádění ve vědě
http://www.neviditelnycert.cz/blog/popularne-naucny-koutek/1247-podvadeni-ve-vede.html

27.12.2012
Přežili jsme konec mayského kalendáře
http://www.neviditelnycert.cz/blog/pel-mel/1269-prezili-jsme-konec-mayskeho-kalendare.html

Lucifer
6
Lucifer * 20.08.2013, 10:47:09
Starý kocoure, Stanislav Háva se na NČ již objevil. Poprvé, když jsem tady referoval o jeho knížce Mars byl měsícem planety, viz tady od pátého odstavce pod perexem

http://www.neviditelnycert.cz/blog/popularne-naucny-koutek/502-phaeton-lucifer-urmart.html

Kromě toho ještě napsal knížku Mayský kalendář a Atlantida a na NČ se na toto téma objevil jeho příspěvek

http://www.neviditelnycert.cz/blog/pel-mel/1269-prezili-jsme-konec-mayskeho-kalendare.html

«   1    2    3   »