Filosofický koutek


« strana 9 »

Sobotní meditace I


[I] [II] [III] [IV] [V] [VI] [VII]

 

Mám pocit, že se ze mne stává knihomol. Nemám samozřejmě na mysli onoho zástupce molovité čeledi z motýlího řádu, ale čtenářského závisláka člověčího podřádu. Dokážu číst dvě i více knížek najednou a není vyloučeno, že se o mě začne zajímat významný představitel psychiatrického neřádu bohnické čeledi, který se proslavil v kultovním filmu tehdejšího společenského zlořádu.

Lucifer


Celý článek »

komentářů: 0         


Boj o pozornost


Lidé si předávají mezi sebou energii. Někdy si svou energii zvyšují tím, že si věnuji pozornost. To znamená, že v mysli jednoho člověka je rozvinuta jistá představa jiného člověka, která interaguje s duší tohoto jedince a její shodné části zesiluje. Persona jedince se vytváří jak v jeho vlastní mysli, tak v mysli lidí, kteří s ním přicházejí do styku.

Lucifer


Celý článek »

komentářů: 3         


Světlo a Tma


Přišel čas, abych zde konečně osvětlil, proč jsem si vybral nick Lucifer, který na internetu používám již více jak deset let.

Lucifer


Celý článek »

komentářů: 3         


Továrna na zločince


Vytváření negativních představ v naší mysli v podstatě znamená rozvinutí in-forem, které svou přítomností naši mysl svinují - zbavují ji energie. Tyto in-formy jsou vlastně kvantové objekty, které opakovaně nenapadají jen svého tvůrce, ale i jiné subjekty, které je přitahují tím, že produkují in-formy podobného charakteru. Ty se pak vzájemně skládají a kumulují, aby ještě více oslabily mysl postiženého subjektu nebo celých skupin subjektů. Jediná obrana proti těmto negativním obsahům psýché je vědomě je integrovat a zbavit je jejich emotivní síly.

Lucifer


Celý článek »

komentářů: 7         


Relativistická filosofie II


I přes veškerý technický pokrok si stále častěji uvědomujeme, že účinky věcí a jevů dokážeme analyzovat lépe než dříve, jejich skutečná podstata se nám stále více vzdaluje. S rostoucím poznáním tak zjišťujeme, že poznáváme jevy skutečnosti pouze v jejich účincích, nikoli v jejich skutečných principech. Dokážeme stále dokonaleji využívat světelné elektromagnetické záření, dosud však nedokážeme jednoznačně identifikovat podstatu světla, magnetismu či elektrického náboje. Paradoxně díky svému vlastnímu rozvoji věda přiznává své tápání, však co se týče možnosti nalezení odpovědi na ty nejzákladnější otázky spojené s tajemstvím podstaty bytí (vědomí), tam již ohlašuje svou rezignaci.

Lucifer


Celý článek »

komentářů: 0         


Relativistická filosofie I


V poruchách vnímání reality jsem naznačil, že se ještě vrátím ke knížce Všechno je jinak od Pavla Tesárka. Nastal čas, abych se z přírodovědné roviny opět přemístil do roviny filosofické. Autor v knížce předložených principů relativistické filosofie však nepatří mezi humanitně vzdělaného filosofa - absolvoval totiž České vysoké učení technické a mohli bychom ho tedy svým způsobem zařadit mezi představitele třetí kultury. Dnes zde uvedu první část nástinu, z jakých kořenů vychází relativistická filosofie a kam se zhruba ubírá.

Lucifer


Celý článek »

komentářů: 0         


Názory vědců třetí kultury


Úvod knížky Třetí kultura je doplněn krátkými komentáři několika vědců, kteří byli označeni za představitele třetí kultury. Zbytek knihy je pak tvořen souhrnem esejů od dvaceti tří vědců tohoto kalibru z nejrůznějších vědeckých disciplin (včetně těch z úvodu). Výběr vědců pro tuto knihu samozřejmě není zdaleka vyčerpávající. Mnozí důležití přispěvatelé třetí kultury, včetně sociologů, behavioristů a antropologů zde chybí. Je třeba uznat též přínos vědeckých novinářů, z nichž mnozí jsou vynikající spisovatelé a význační myslitelé; jejich knihy umožnily, aby veřejnost více porozuměla práci a myšlenkám třetí kultury. Pro dnešek jsem vybral několik myšlenek z úvodních komentářů.

Lucifer


Celý článek »

komentářů: 3         


Třetí kultura


V roce 1995 vydalo americké nakladatelství Simon & Schuster knížku The Third Culture od spisovatele a literárního agenta Johna Brockmana, který žije střídavě v New Yorku a Bethelemu v Connecticutu. Do rukou se mi dostal její český překlad z roku 2008, který jsem zakoupil (jak jinak) v knihkupectví Academia na Václavském náměstí. Co je to třetí kultura? Pokusím se to naznačit s pomocí úvodu této knížky, je však třeba mít stále na mysli, kdy knížka vyšla. Kniha svým způsobem pojednává o něčem, co zde bylo uvedeno v Sokalově mystifikaci I a II:

Lucifer


Celý článek »

komentářů: 0         


Kámen mudrců a elixír života


Zatímco mantrické symboly mají svůj původ v kulturní oblasti určitého jazyka nebo civilizace, existují jiné symboly "obrazně-pojmové" povahy, jejichž původ se nedá vyvodit ani z určitého místa ani z určité kultury, rasy nebo náboženství, neboť jsou majetkem celého lidstva. Nejpopulárnější z těchto symbolů jsou ty, které mají viditelný tvar buď jako abstraktní (geometrický) obrazec, nebo jako kultovní předmět. Existují však také neviditelné symboly, které existují pouze jako mentální obrazy, tj. jako ideje.

Lucifer


Celý článek »

komentářů: 0         


ÓM - Cesta univerzality V


Přicházím s posledním, pátým dílem seriálu o mystické slabice ÓM, cestě univerzality. Knížka, ze které zde cituji, má pět hlavních kapitol (dílů) - první čtyři mají v názvu jedno slovo mantry ÓM MANI PADME HÚM a pátá má v názvu celou mantru, která má šest slabik. Abych tento seriál završil stejně mystickým počtem dílů, přidám ještě jeden navrch, ve kterém ocituji dva příběhy ze druhé kapitoly MANI, cestě sjednocení a vnitřní rovnosti. K ostatním kapitolám se možná ještě někdy vrátím. Zakončeme však nejdříve základní slabiku, která stojí na počátku cesty bódhisattvy:

Lucifer


Celý článek »

komentářů: 0         


ÓM - Cesta univerzality IV


Prohloubením a rozšířením buddhistické filosofie se objevil velký počet učebních metod, vhodných pro stav každé jednotlivé mysli. A právě tak jako Buddha vedl své žáky k různým stupňům, tak si podržely pozdější školy buddhismu obtížnější aspekty svých nauk, které předpokládaly vyšší úroveň vzdělání pro ty, kteří měli potřebné předběžné znalosti.

Lucifer


Celý článek »

komentářů: 0         


ÓM - Cesta univerzality III


V raném buddhismu existovaly dvě mantrické školy (mantrajány), jižní théravádová a severní sanskrtská. Dokonalý paralelismus manter obou škol spočíval nejen ve zvuku, rytmu a ideji, ale i v jejich zaměření k nejvyšším symbolům, jimiž jsou Buddha, Dharma (učení) a Sangha (mnišská obec). Všechny tyto vlastnosti, včetně zbožného postoje (saddha) a lásky (mettá), z nich vytvářejí mantry v pravém slova smyslu.

Lucifer


Celý článek »

komentářů: 0         


«   1  2  3  4  5  6  7  8    9    10  11  12   »