« strana 200 »

Spontánní samovznícení člověka a plazmoidy

rubrika: Pel-mel


Vracím se zpět k poltergeistům. To téma mě vážně zaujalo a ve zdroji Karla Wágnera nalézám celou řadu zajímavých podnětů, které neuhýbají z normální vědy, a přesto se jí tu a tam vymykají. Dnes si povíme něco o člověčím samovznícení, což může z hlediska lidské psýchy znamenat cokoli, ale v tomto případě pouze fyzické zpopelnění bez jakýchkoli známých příčin, a pak bude řeč o plazmoidech, což je téma docela blízké mé profesi.

 
Lucifer

Celý článek »

komentářů: 0         


Papoušek - Zábavný společník

rubrika: Pel-mel


Papoušci jsou patrně nejznámější ptáci na světě. Po psech, kočkách a králících jsou nejoblíbenějšími domácími mazlíčky. Téměř všichni papoušci jsou pestrobarevní a tomu leckdy odpovídají jejich jména: lori mnohobarvý, andulka vlnkovaná (původní český název papoušek vlnkovaný), rosela pestrá, amazoňan oranžovokřídlý, kakadu žlutočečelatý, agapornis růžohrdlý, ara hyacintový. Pestré barvy jejich peří vyplývají z toho, že jsou tvořeny jinými typy barviv než u ostatních živočichů.

 
Lucifer

Celý článek »

komentářů: 9         


Řádění poltergeista v carském Rusku

rubrika: Pel-mel


Včera jsem tady na scénu uvedl záhadný jev, jemuž se říká poltergeist, zmínil jsem se, že s tím nějak souvisí katolická církev a naznačil, že ve jmenovaném zdroji se hned na začátku vyskytuje pozoruhodná zpráva o zážitcích jedné ruské rodiny s poltergeistem. Zde je přetlumočený text, jenž se toho týká, žádné komentáře k tomu momentálně přidávat nebudu, každý nechť si udělá vlastní úsudek.

 
Lucifer

Celý článek »

komentářů: 7         


Poltergeist

rubrika: Pel-mel


Šestý den v týdnu, jemuž se česky říká sobota, což zřejmě znamená sabat či v jidiš šábes, je v judaismu a některých křesťanských kruzích sedmý den v týdnu věnovaný odpočinku, neskonalému nedělání ničeho. U nás to však je sobota, kterou jsem nazýval sanitárním dnem. Tahle systematičnost však u mě pozvolna vymizela. Kterýkoli den v týdnu může být mým sanitárním dnem, anebo také žádný. Nějak se mi to zkrátka roztříštilo na malá zrníčka kosmického prachu. Přesto si myslím, že tento šestý den v týdnu bych zde nic tak závažného dávat neměl. A tak jsem se rozhodl, že dnešní sabbath věnuji poltergeistům.

 
Lucifer

Celý článek »

komentářů: 7         


Vysvětlete se!

rubrika: Pel-mel


Po středečním pozdně nočním tragikomickém zážitku jsem ve čtvrtek, v době vyjíti tohoto trochu zmateného příspěvku tedy včera, v zoufalství sáhl po knížce Martina Cohena Hrátky s myslí - Jak za 31 dní znovu nalézt cestu k vlastnímu mozku. Naposledy jsem tady z ní přeformuloval něco na téma síla modlitby. Jako bych už tehdy předvídal svoji nedalekou budoucnost, protože ta síla modlitby by se mi teď náramně hodila. V názvu tohoto článku je výzva, abychom se vysvětlili, k čemuž se snad s pomocí Cohena nějak dopídím. Nejdříve však vysvětlím, co ten můj tragikomický zážitek obnášel.

Lucifer


Celý článek »

komentářů: 0         


Harmonie

rubrika: Povídání


Pod pojmem harmonie si obvykle představujeme něco jakou soulad, souzvuk či souznění. Toto slovo se nejčastěji používá v hudbě, ale harmonizovat se dá skoro všechno, například život. Kurt Vonnegut ve svém románu Sirény z Titanu nazval podivuhodné tvory žijící v jeskyních na Merkuru harmonia. Asi proto, že na Boaze, kamaráda hlavního hrdiny Malachiho Constanta alias Uja, tito tvorové zapůsobili tak harmonicky, že se rozhodl s nimi na Merkuru zůstat. Harmonizovat se dají i opačné extrémy.

Lucifer


Celý článek »

komentářů: 3         


Propaganda V

rubrika: Pel-mel


Čtvrtá část byla zakončena spinovými doktory, no a ta dnešní bude zakončením celé této propagandistické kuchařky v podobě výjimky z pravidla. Nejdříve se však naučme své budoucí cíle řádně vyděsit.

Lucifer


Celý článek »

komentářů: 5         


Propaganda IV

rubrika: Pel-mel


Ve třetí části jsem naznačil, že v abecedním výčtu propagandistických nástrojů jsme u písmene P ještě neskončili. Započněme tedy polopravdou, prostým člověkem, předsudky a přenosem.

Lucifer


Celý článek »

komentářů: 1         


Propaganda III

rubrika: Pel-mel


I na počátku tohoto druhého týdne v roce hada jsem se rozhodl pokračovat v Koukolíkově abecedním seznamu propagandistických nástrojů, protože si myslím, že hned zkraje tohoto jurodivého roku je třeba si jednoznačně uvědomit, která bije. Předchozí část skončila u písmene J, tahle dorazí k písmenu P, přičemž to ještě nebude konec tohoto písmene.

Lucifer


Celý článek »

komentářů: 8         


Propaganda III

rubrika: Pel-mel


I na počátku tohoto druhého týdne v roce hada jsem se rozhodl pokračovat v Koukolíkově abecedním seznamu propagandistických nástrojů, protože si myslím, že hned zkraje tohoto jurodivého roku je třeba si jednoznačně uvědomit, která bije. Předchozí část skončila u písmene J, tahle dorazí k písmenu P, přičemž to ještě nebude konec tohoto písmene.

Lucifer


Kvalifikující jazyk: Může být slovní i obrazový. V případě slovního kvalifikujícího jazyka se v tisku ocituje výrok, citace je ihned doplněna kvalifikujícím pojmem. Obraz kvalifikuje úhlem záběru, náhodně zastiženým výrazem v tváři, jímž sdělení doprovázeno nebylo, nicméně mu dodává někdy paradoxní, jindy zesměšňující, nebo naopak harmonizující a "vylepšující", tedy negativně nebo pozitivně kvalifikující význam, který propaganda potřebuje.

Příklad:

Věcné sdělení: "Včera pršelo", řekl, sdělil, uvedl, prohlásil XY.
Kvalifikující jazyk: "Včera pršelo", rozčiloval se, zuřil, plakal, pochechtával se, skřípal zuby, změnil barvu, vzlykal XY.
"Včera pršelo", řekl XY stroze, pochmurně, přemýšlivě, otupěle, vyčerpaně, drze, sprostě, nadutě, pokorně, suše, s odhodláním...


Kvalifikující jazyk v tiskovém nebo obrazovém sdělení se podobá prozódii ve sdělení slovním. Čtenáře i pozorovatele někam vede nebo od něčeho odvádí. Kvalifikující jazyk může odpovídat proběhlé skutečnosti, na druhé straně jí odpovídat vůbec nemusí. Snad ještě účinněji než jazyk kvalifikuje obraz, a to jak ve smyslu cejchu, tak ve smyslu svatozáře. Stačí sledovat fotografie politiků v libovolném denním listu, v televizním zpravodajství nebo na internetu.

Nepodložená domněnka: Užívá se tam, kde by přímé tvrzení vyvolávalo nedůvěru. Proto se formuluje jako domněnka, která je opakována tak dlouho, až ji "cíl" přijme za svou.

Neslovní komunikace: Neslovní (neverbální) komunikace, například tón, hloubka, výška a barva hlasu, tempo a přestávky v řeči, oční kontakt, výraz ve tváři, jeho proměny v čase a ve vztahu k tomu, co nositel/ka této tváře říká, držení hlavy a těla, pohyby trupu a končetin, druh a barevné složení oděvu, při osobním kontaktu pohyby těla ve vztahu k druhé osobě, osobní vůně/pach včetně užitého parfému, to vše tvoří podle řady autorů nadpoloviční část informačního obsahu mezilidské komunikace.

V případě řeči se hovoří o prozódii. Do jejího rámce spadají melodie, pauzy, přestávky, důrazy, intonace a přízvuk. Prozódie napomáhá vyjasnění víceznačné syntaxe věty, je prostředkem, který vyjadřuje postoje a citový stav mluvícího jedince. Jedna krátká a jednoduchá věta může díky prozódii nabýt větší počet významů. Věta: "jdu domů" může znít toužebně, vztekle, ledově, ironicky, něžně, odhodlaně, milostně, vyhasle... Prozódie je klíčový nástroj, jímž se vkládá, zamlčuje, přetváří a vytváří smysl sdělení. Neslovně komunikují televizní a rozhlasoví moderátoři, kteří výrazem tváře a tónem hlasu do cíle propagandy vkládají postoj ke sdělované informaci.

Obětní beránek: Jedinci nebo skupině se přiřkne vina za těžkosti, za které přinejmenším spoluodpovídá skupina zastupovaná propagandistou.

Opakování je čtvrtým základním pilířem propagandy. Třemi předchozími jsou jednoduchost, oslovení emocí a oslovení představivosti. Propagované poselství musí být co nejjednodušší. Tak jednoduché, aby je co nejsnáze a nejrychleji pochopil co největší počet lidí. Propaganda vychází ze skutečnosti, že znalost příčin, hloubky, šířky, jádra, možných řešení problémů, o kterém propagandistické poselství mluví, včetně jejich důsledků, bývá u naprosté většiny oslovených lidí malá, žádná nebo zkreslená. Další skutečností, ze které propaganda vychází, je, že dlouhodobá paměť většiny propagandisticky oslovovaných jedinců a skupin je špatná a snadno manipulovatelná.

Klasická poučka říká, že jednoduchá, dobře srozumitelná lež vždy porazí složitou pravdu. Co největší zjednodušení propagované informace znamená v porovnání s informacemi, které jsou pro mozek oslovených lidí příliš složité, méně namáhavé, rychlejší a tedy příjemnější nebo méně nepříjemné zpracování. Propaganda musí oslovovat emoce. Čím jednodušší a prostší je sdělované poselství, čím méně obsahuje podrobností, které by mohly být důvodem k zamyšlení, tím víc musí například oslovovat sympatie, antipatie, lásku, nenávist, zejména pak závist, strach a úzkost. Citově prostoupené informace, stejně jako informace, které si je možné snadno, pokud možno barvitě představit, se snáze pamatují a vybavují než informace citově neutrální. Kromě emocí musí propaganda oslovovat představivost.

Oslnivé zobecnění je nástrojem jak reklamy, tak propagandy. Příkladem jsou slogany typu "Myslíme to dobře!"

Palebná příprava: Pojmem palebná příprava označují vojáci nasazení dělostřelectva a dalších těžkých zbraní před útokem pěchoty. Cílem palebné přípravy je je snížit odpor nepřítele a tím vlastní ztráty. Propaganda užívá podobný nástroj. V hromadných sdělovacích prostředcích se začnou objevovat články, úvahy, příběhy, zprávy a komentáře, jejichž úkolem je připravit veřejnost na klíčové sdělení. Po přípravě tohoto druhu je přijetí propagandistovy informace snazší. Lidé jsou seznámení s tématem, do jejich vědomí vstoupí "myšlenkový směr", "rámec", do kterého pak sdělovaná informace snadno vklouzne. Dobrá propagandistická palebná příprava je nepřímá, zdánlivě bez vztahu ke klíčovému sdělení, podobně jako dobrá palebná příprava nesděluje směr hlavního úderu.

Zdroj: František Koukolík, Mocenská posedlost

Poznámka:

 

Pravda je omamná květina

 

 

slabé nezabije
a silné nezahojí.


komentářů: 2         


Propaganda II

rubrika: Pel-mel


Jak se zdá, tak celý tenhle víkend bude věnován propagandě, často velmi efektivnímu nástroji jak "cíl "či zástupy "cílů" vmanipulovat přesně tam, kam to dotyčný manipulátor či skupina manipulátorů potřebuje. Abecední seznam propagandistických nástrojů skončil v první části u písmene D, ten dnešní započne písmenem E.

Lucifer


Celý článek »

komentářů: 6         


«   1  2  3  4  5 . . . . . . . . . .  196  197  198  199    200    201  202  203  204 . . . . . . . . . .  307  308  309  310  311   »